Fedttab vs. muskeløgning

Mange vil gerne ned i fedtprocent samtidig med, at de får større muskelmasse. Men det er en balance, som er meget svær. Og der er rigtig mange forslag til, hvordan man skal gøre det. Men her vil vi tage fat i, hvordan du taber fedt og hvordan du opbygger muskler.

Tab af fedtNår man skal ned i fedtprocent, bliver der ofte snakket om at ’cutte’. Og som navnet lidt antyder, så handler det om at skære fra. I det her tilfælde, er det altså ens overskydende fedt, man gerne vil have skåret fra. Når man kommer ned i fedtprocent, vil ens muskler fremstå mere markeret. Og hvis det var nemt at komme ned i fedtprocent eller få markerede muskler, ville alle nok gøre det.

Der er ikke nogen trylletricks eller hurtige faste kure, der virker. Det er en lang og hård proces som kræver, at man er dedikeret til sit fedttab. I bund og grund handler det kun om én ting, når man skal ned i fedtprocent, nemlig kalorieunderskud.

Det betyder i bund og grund, at du skal forbrænde mere, end du indtager. For hvis man gør det, så vil man automatisk tvinge sin krop til at begynde at forbrænde fedt. Og selvom vi alle ville ønske det, så er det altså ikke muligt at punktforbrænde. Hvis man taber fedt, vil det være over hele kroppen. Du kan ikke sige, at du kun vil tabe, det fedt du har på lår, mave og arme, og så beholde det, du har på bryster og baller. Så hvis du vil ned i fedtprocent, er det med at komme i gang med at røre sig og træne.

Dette kan du f.eks. gøre ved at tilmelde dig bikefit med Copenhagen Physio. Her forbrænder man kalorier, og vil derfor have nemmere ved at komme i kalorieunderskud uden at sulte sig selv. Du kan også vælge at gå en lang tur hver aften eller blot at skrue ned for kalorieindtaget. Lige meget hvad skal du blot huske at udregne dit ligevægtsindtag og så komme under det. Hvor meget under du skal, kommer an på, hvor meget du ønsker at tabe dig.

Større muskelmasse
Hvis du ønsker at få større muskler, skal du i bund og grund gøre det stik modsatte af det, man gør under cut. For hvis du gerne vil øge din muskelmasse, skal du sørge for at få nok at spise. Og her snakker vi ikke om, at du skal køre en masse chips og slik ind. For den mad du spiser, skal have et højt indhold af protein. For proteiner er med til at få dine muskler til at vokse. Derudover bruger seriøse folk også kreatin kosttilskudsom en ekstra hjælp til at øge sin muskelmasse. Hvis man gerne vil øge sin muskelmasse, så hjælper det ikke med kilometers løb og lidt træning med lav vægt og mange gentagelser. Fordi man skal ligge i et kalorieoverskud, sådan at kroppen har noget at omdanne til muskler. Derfor skal man hellere løfte tunge vægte og spise meget protein. Og i de fleste tilfælde, hvor folk synes, at de træner meget og spiser sundt, men stadig ikke tager på i muskler, skyldes det, at de ikke indtager nok. For kroppen skal have masser af energi ind, som den så senere kan omdanne til muskelmasse. Derfor er der også mange der ’bulker’ i vinterhalvåret, hvor de ligger i kalorieoverskud og øget muskelmassen. Også op til sommeren begynder de at ’cutte’ sådan at deres muskler bliver mere markerede.