Kom i gang med cykeltræning – 3 gode råd

Har du, ligesom mange andre danskere, en drøm at bruge din cykel til at motionere? Cykeltræning er en fantastisk måde at motionere på, hvor du får en masse frisk luft. Ligesom med al anden motion er det dog sværere at komme i gang med at cykle end man lige regner med. Du får derfor et par råd til, hvordan du kommer i gang i denne artikel.

 

Sæt et mål for din træning

Det første tip til, hvordan du kommer godt i gang med cykeltræning, er ved at sætte et mål for din træning. Det er en god idé at sætte et mål for din træning da du dermed tænker over, hvorfor du egentlig gerne vil i gang med at cykle.

Det er samtidig vigtigt at have et mål for at holde motivationen oppe. Når du har et mål har du noget at gå efter og du ved hvad du gerne vil med din træning, og derfor er det godt at have et mål.

Et mål kan fx være at cykle et bestemt antal gange om ugen eller kunne cykle en bestemt distance indenfor tidsgrænse.

Uanset hvilket mål du sætter vil det være med til at motivere dig til at holde træningen i gang. Det er en god idé at fortælle venner og familie om dit mål, så de kan være med til at holde dig oppe på at nå dit mål.

 

Motiver dig selv med godt udstyr

Det næste råd til, hvordan du kommer i gang med træningen, er at motivere dig selv med ekstra godt udstyr. Det giver altid lidt ekstra motivation, hvis du har noget ekstra godt udstyr.

Først og fremmest er det vigtigt at have en god cykel der passer til den træning du gerne vil lave. Der er fx stor forskel på hvilken cykel du skal have alt efter om du gerne vil køre på landevejene eller i skovene ved fx at køre mountainbike. Ligeledes kan der være stor forskel på herre- og damecykler og det er derfor vigtigt at vælge en cykel der passer til dig og din træning.

Ud over en god cykel skal du selvfølgelig have noget godt cykeltøj, her et par cykelbukser essentielle.

Du kan med fordel også have udstyr, som du kan bruge til at tracke din træning. Det kan enten være en cykelcomputer eller ved at bruge en applikation til din mobil. Udstyr der tracker din træning giver ofte lidt ekstra motivation, da du dermed kan sammenligne dine træningspas.

 

Tilpas din kost efter træningen

Det sidste tip til din træning, er at sørge for at tilpasse din kost efter cykeltræningen. Ligesom med alle andre former for træning, er det fx vigtigt at spise i god tid inden træning, for at du får det mest optimale ud af din træning.

Det er samtidig vigtigt at spise gode proteiner efter træning, der hjælper til god muskelopbyggelse. Du kan spise en proteinbar efter træning som fx en Quest bar der er lavet med højt proteinindhold samt gode kostfibre. En Quest bar er samtidig lav på sukker og kulhydrater og det er derfor en ideel bar til at booste din træning.

Ud over gode proteiner, er det vigtigt at drikke en masse væske både under og efter træning for at du får en god træning. Især i starten når du begynder på ny træning er det vigtigt at være opmærksom på din væskebalance.