Mave træning

Vil du gerne have hjælp til vægttab, så du endelig kan få den flade mave, som du altid har drømt om? Mange kæmper hårdt i forsøget på at nå den flade mave, men det kan være svært at finde frem til de ting, der rent faktisk virker.
Der er nemlig mange måder, du kan hjælpe dig selv til vægttab. Vigtigst er det dog, at du især fokuserer på to ting: træning og ernæring.
Først og fremmest skal du træne – og naturligvis på den rigtige måde. Det er en god idé at træne mindst 30 minutter hver dag, hvor du får pulsen op. Det kan eksempelvis være svømning, løb, dans eller en gåtur med høj hastighed. Især intervaltræning kan være en god idé. Gå en tur i raskt tempo, hvor du indimellem sprinter eller har meget høj tempo, så lang tid du kan, for derefter igen at gå i et mere roligt tempo. Når du har fået luften, sprinter du igen. Gør dette i omkring 20 minutter af gangen.

Det er også en god idé at have fokus på styrketræning. Det hjælper både på forbrændingen, og giver derfor hjælp til vægttab. Samtidig er det også med til at give dig mere muskulatur og dermed en pænere og mere stram krop – og i sidste ende en flad mave, der er stram. Du kan eksempelvis træne squat, planken, armbøjninger, mavebøjninger, kropshævninger og lignende.
Det er en god idé at bruge musik til at motivere dig under din træning, uanset om der er tale om udholdenhedstræning eller styrketræning. Det er også vigtigt, at du finder en træningstype, som du faktisk nyder. På den måde er det langt lettere for dig at forblive motiveret. For mange er det også en god idé at få en træningsmakker, så man kan støtte, presse og inspirere hinanden.
Sørg for at stoppe træningen, hvis du har smerter. Ømhed kan være fint, men du skal undgå de overbelastningsskader, der kan komme ved deciderede smerter.
Sørg også for at få nok søvn – hvis du sover for lidt hæmmer det forbrændingen.

Fokus på mad
Det er også vigtigt, du er opmærksom på, hvad du spiser, når du jagter flad mave. Du bør naturligvis skære ned på fast food indtaget, og i stedet fokuserer på at få nok proteiner. Proteiner er der især i bønner, nødder og kød uden for meget fedt.
Det kan for mange også være en idé at spise flere små måltider i løbet af dagen – undgå at overspise, og spis først igen når du bliver sulten. Sørg for at spise din mad langsomt og hold små pauser, mens du spiser – det gør, at du lettere mærker, når du er i mæt i stedet for at ende med at overspise. Undgå dog at sulte dig selv – det er med til at sænke forbrændingen, og det kan gøre vedvarende skade mod din krop.
Sørg for at skære mange kulhydrater fra – det er en god idé så vidt muligt at undgå kartofler, lyst brød, pasta og ris. Spis eksempelvis fuldkornsris og groft brød i stedet, og så vil du lettere kunne få den flade mave.
Det er også en god idé at spise mere rå mad. Når du tilbereder og opvarmer mad, går nogle af mineralerne nemlig tabt, og derfor er det en god idé at få rå mad, så du får den bedste energi fra dine råvarer. Eksempelvis gulerødder, tomater, pærer, broccoli, bananer, bær og lignende.

Det er også en rigtig god idé at skære slik og chips væk, og i stedet erstatte det med grønne snacks – eksempelvis i form af grøntsager eller frisk frugt. Får du lyst til slik, chips eller chokolade, så prøv at børste tænder – ofte mister man lysten til lækkerierne, og ellers smager de i hvert fald ikke specielt godt længere efter en tandbørstning.
Sørg for at drikke meget i løbet af dagen, men hold dig til vand og undgå sodavand og andre sukkerholdige drikke. Prøv eventuelt at presse en citron i vandet – det giver både en mere frisk smag, og nogle mener, det kan hjælpe med at øge forbrændingen.
Det er også en rigtig god idé at fokusere på at få mindre salt i maden, da salt kan være med til at øge chancen for, at maden sætter sig som fedt på din krop.
Sørg for at være tålmodig med din træning. For nogle tager det længere end andre, og det afhænger blandt andet af dit træningsniveau.