Pas godt på din krop

Følgende indhold er sponsoreret

Flere og flere mennesker går op i at passe på sig selv og deres krop. Det kommer blandt andet til udtryk ved medlemskaber fitness, rygestop og fokus på sund og økologisk mad. Og der er mange gode grunde til at passe på vores krop – vi har trods alt kun én af dem, og den skulle gerne holde hele livet. Derfor har vi samlet vores tips og tricks til, hvordan du kan passe bedre på din krop.

 

Styrk dit immunforsvar

Det er sæson for sygdomme der bringer symptomer som hoste, snot, feber og ondt i halsen med sig. Langt de fleste kunne godt være foruden – men det kan være svært at undgå de bakterier og virusser som er skyld id det, medmindre man lukker sig inde i et par måneder. Da det hverken er tiltalende eller muligt, kan du i stedet forsøge at styrke dit immunforsvar, så et er parat til at beskytte dig mod infektioner og sygdom.

Du kan starte med at spise dit immunforsvar stærkt – få masser af frugt og grønt, fuldkornsprodukter og fisk, og styr udenom sukker, rødt kød og fede mælkeprodukter. Spis hvidløg, ingefær, blåbær og avocado for at booste dit immunforsvar med det samme. Udover at spise dit immunforsvar stærkt, kan du også sove det stærkt. Få omkring 8 timer hver nat og forsøg at hold en stabil døgnrytme alle ugen dage – det vil gøre underværker for både dig og dit immunforsvar. Har du brug for et quickfix, kan du få billige vaccinationer – blandt andet mod influenza, som især anbefales til ældre og gravide.

 

Slip af med skavanker

For at kunne passe på din krop fremadrettet, kræver det også at du gør noget ved de skavanker du allerede døjer med. Det er underordnet om det er fysisk eller psykisk – hvis det enten er noget du kan forbedre eller slippe helt af med, skal du i gang med det hurtigst muligt. Det kan være at du døjer med ondt i ryggen, migræne, stress eller angst eller noget helt andet. Der findes rigtig mange behandlingsmuligheder, så det handler egentlig bare om at finde en der passer til dig. Prøv så vidt muligt at finde en løsning der er vedvarende og som ikke kræver at du skal tage piller hver dag.

Du kan blandt andet prøve fysioterapi, dygtige kropsterapeuter, massage, akupunktur, zoneterapi, hypnose eller en af de mange andre behandlinger der findes. For at finde en behandling og en behandler du føler dig tryg ved, kan det kræve lidt research – men det vil være det værd på den lange bane.

 

Hold dig i gang

Det kan efterhånden ikke komme bag på nogen – det er en nødvendighed at være aktiv, hvis man vil passe på krop og sind. Fysisk aktivitet har flere sundhedsfremmende og sygdomsforebyggende effekter. Det formindsker risikoen for udvikling af livsstilssygdomme som overvægt, diabetes, hjerte-kar-sygdomme og visse kræftformer. Forsøger du at passe bedre på din krop, hvilket du sandsynligvis gør qua du læser denne artikel, er der ikke andet for, end at komme i gang med den aktive livsstil.

Udover at holde din krop i gang, bør du også holde din hjerne i gang. Og det kan du gøre, ved at gøre noget helt andet end det du plejer i 5-10 minutter 2 gange om dagen. Du kan enten meditere, cykle en anden vej hjem fra arbejde, børste tænder med den ”forkerte” hånd eller lave en sudoku. Ikke dermed sagt at du skal løse sudoku hver dag, for så bliver det til en vane og du vil igen bruge de samme dele af hjernen. Ved at udfordre din hjerne på denne måde, bliver du bedre til at lære og huske.