Fedttab vs. muskeløgning

Mange vil gerne ned i fedtprocent samtidig med, at de får større muskelmasse. Men det er en balance, som er meget svær. Og der er rigtig mange forslag til, hvordan man skal gøre det. Men her vil vi tage fat i, hvordan du taber fedt og hvordan du opbygger muskler.

Tab af fedtNår man skal ned i fedtprocent, bliver der ofte snakket om at ’cutte’. Og som navnet lidt antyder, så handler det om at skære fra. I det her tilfælde, er det altså ens overskydende fedt, man gerne vil have skåret fra. Når man kommer ned i fedtprocent, vil ens muskler fremstå mere markeret. Og hvis det var nemt at komme ned i fedtprocent eller få markerede muskler, ville alle nok gøre det.

Der er ikke nogen trylletricks eller hurtige faste kure, der virker. Det er en lang og hård proces som kræver, at man er dedikeret til sit fedttab. I bund og grund handler det kun om én ting, når man skal ned i fedtprocent, nemlig kalorieunderskud.

Det betyder i bund og grund, at du skal forbrænde mere, end du indtager. For hvis man gør det, så vil man automatisk tvinge sin krop til at begynde at forbrænde fedt. Og selvom vi alle ville ønske det, så er det altså ikke muligt at punktforbrænde. Hvis man taber fedt, vil det være over hele kroppen. Du kan ikke sige, at du kun vil tabe, det fedt du har på lår, mave og arme, og så beholde det, du har på bryster og baller. Så hvis du vil ned i fedtprocent, er det med at komme i gang med at røre sig og træne.

Dette kan du f.eks. gøre ved at tilmelde dig bikefit med Copenhagen Physio. Her forbrænder man kalorier, og vil derfor have nemmere ved at komme i kalorieunderskud uden at sulte sig selv. Du kan også vælge at gå en lang tur hver aften eller blot at skrue ned for kalorieindtaget. Lige meget hvad skal du blot huske at udregne dit ligevægtsindtag og så komme under det. Hvor meget under du skal, kommer an på, hvor meget du ønsker at tabe dig.

Større muskelmasse
Hvis du ønsker at få større muskler, skal du i bund og grund gøre det stik modsatte af det, man gør under cut. For hvis du gerne vil øge din muskelmasse, skal du sørge for at få nok at spise. Og her snakker vi ikke om, at du skal køre en masse chips og slik ind. For den mad du spiser, skal have et højt indhold af protein. For proteiner er med til at få dine muskler til at vokse. Derudover bruger seriøse folk også kreatin kosttilskudsom en ekstra hjælp til at øge sin muskelmasse. Hvis man gerne vil øge sin muskelmasse, så hjælper det ikke med kilometers løb og lidt træning med lav vægt og mange gentagelser. Fordi man skal ligge i et kalorieoverskud, sådan at kroppen har noget at omdanne til muskler. Derfor skal man hellere løfte tunge vægte og spise meget protein. Og i de fleste tilfælde, hvor folk synes, at de træner meget og spiser sundt, men stadig ikke tager på i muskler, skyldes det, at de ikke indtager nok. For kroppen skal have masser af energi ind, som den så senere kan omdanne til muskelmasse. Derfor er der også mange der ’bulker’ i vinterhalvåret, hvor de ligger i kalorieoverskud og øget muskelmassen. Også op til sommeren begynder de at ’cutte’ sådan at deres muskler bliver mere markerede.

 

Træn på din racercykel vinteren igennem med en hometrainer

Når du godt kan lide at cykle, bør du med sikkerhed anskaffe dig en hometrainer. Det kan endda siges at være vinterens bedste investering for dig, der har en racercykel. En hometrainer sikrer dig nemlig, at du kommer endnu nemmere igennem vinteren – og denne kan jo sommetider være hård i Danmark. Hvilken hometrainer du skal vælge afhænger både af dine behov, og hvilke features du vægter højest. Fælles for dem alle er dog, at det ikke er en billig investering. Det er heldigvis både nemt og hurtigt at låne til udstyret, og der findes mange tjenester, som finder de billigste lån til dig, eksempelvis denne lånesammenligner hos Monni.dk.

En hometrainer er en vigtig investering

En hometrainer er ikke kun for professionelle cykelryttere – nej, det er med sikkerhed også for motionister. I dag er der flere mennesker end nogensinde før, der cykler, og når det er vinter, kan man med denne sport være nødsaget til at stå stille med det vejr, vi har i Danmark. Det er jo ikke alle, der lige har råd til at tage på cykelferie i sydens sol. Det er dog her, hometraineren kan være en rigtig god og vigtig investering, og det er der flere, der har taget konsekvensen af. Med en hometrainer bliver det bare sjovere om vinteren, for på denne måde er det muligt at sidde indendøre og samtidig køre alle sine favoritbjerge eller andre spændende strækninger fra det store udland. Det er tilmed muligt at konkurrere mod alle dem, man kender, ligesom det også er muligt at cykle mod fremmede på internettet. Hvis man er heldig, kan man på en god dag også komme til at konkurrere med professionelle, som ligeledes sidder derhjemme på hometraineren.

En hometrainer sikrer god form

Når man vælger at investere i en god hometrainer, sikrer man sig, at man kan blive ved med at være i god form. Det er superærgerligt at miste hele den gode form i løbet af vinteren, når man har brugt hele foråret og sommeren på at træne sig op. Med en hometrainer kan du køre intervaller indenfor, men du kan også blot køre de gode, lange stræk, som du er vant til fra landevejene. Det er tilmed muligt at køre distancer i hele verden hjemme fra stuen. Så bliver det vist heller ikke bedre.

Hvilken hometrainer skal du vælge

Det kan være svært at vælge, hvilken hometrainer man skal investere i, og da der er mange muligheder, handler det om at se sig godt for. Mærker, der er værd at kigge efter, kan være Bkool og Tacx, og med en investering i en hometrainer fra et af disse mærker, kan man være sikker på at bringe kvalitet ind i hjemmet. Det er ikke ligegyldigt, hvilken hometrainer, man vælger, for den skal gerne give stor fornøjelse og samtidig holde i mange år fremover. Når du vælger at investere i en hometrainer, bliver din vinter bare bedre, og du er samtidig klar til at køre fra alle dine konkurrenter, når det bliver forår. At træningen inden døre tilmed bliver super sjov, er kun en ekstra bonus. Du kan godt glæde dig til at byde din nye hometrainer velkommen – og hvorfor ikke købe den allerede i dag?

Har du et stillesiddende arbejde?

Der er stor sandsynlighed for skulder/nakke-problemer på arbejdet, hvis du sidder på kontor. Men der findes ergonomisk korrekte løsninger, der kan afhjælpe problemerne.

Har du prøvet at have trækkende fornemmelse i armen, ondt i skuldrene og en nakke, der strammer? Så er det sikkert fordi, du ikke sidder helt rigtigt på arbejdet, hvis du har et stillesiddende arbejde. Rigtig mange sidder nemlig og spænder i skuldrene, fordi de enten ikke får varieret deres arbejdsstillinger, eller fordi de ikke har de helt rigtige værktøjer.

Hvis du eksempelvis har en almindelig mus, så bevæger du armen rundt i yderpositioner, samtidig med at du ikke får sænket skuldrende ordentligt. Det til sammen kan give nogle slemme smerter i både arm, skulder, nakke og ryg.

Et RollerMouse Pro3-tastatur kan være en genial løsning til dig, der har disse smerter. For her er musen indbygget i tastaturet, sådan at du simpelthen kan styre det hele fra centralt hold. På den måde kan du mindske belastningen helt fra fingrene og op til nakken.

Nogle af de smarte funktioner, tastaturet har, er, at du kan copy/paste eller dobbeltklikke med ét enkelt klik, der er en 17 cm rullestang, hvor du blandt andet kan scrolle, og så er der en central DPI-knap, der gør det nemt at ændre på klik-følsomhed og cursorhastighed, så det passer dit personlige behov.

Få advokathjælp som sportsudøver

Det kan være både spændende og hårdt at dyrke sport på professionelt plan, og derfor er det vigtigt, at man har sikkerheden i orden. Selvom det kan være enormt fedt, når man er på toppen, så er der også langt at falde, hvis noget går galt. Det skal man huske på, hvis man er sportsudøver, og derfor kan det være en god idé, at have noget advokathjælp i baghånden, hvis noget skulle gå i den gale retning. Hvad end du er sportudsøver eller en klub, så skal man være forberedt. Det er oftest meget store beløb, man har med at gøre i kontrakterne, hvilket som regel også betyder, at der er mange interesser, man skal håndtere. Det er netop det, som kan gå hen og blive en udfordring som klub eller sportsudøver.

Man kan blandt andet få hjælp hos TVC advokater, hvor de har et team af juridiske specialister inden for sportsret. De kan blandt andet hjælpe dig med kontraktforhandlinger og rådgivning inden for sportsret. De samarbejder med de bedste økonomiske rådgivere, managers og agenter, så du i sidste ende får den bedste løsning.

Uforpligtende drøftelse af din sag

Det er ikke sikkert, at man som sportsudøver eller klub, selv har helt styr på alle de juridiske forhold, og derfor kan det være rart at få hjælp fra nogen, som kan sikre, at man har de bedst mulige forhold. TVC Advokater, kan som sagt hjælpe dig med alt inden for sportsret, og desuden er de også villige til at tage en helt uforpligtende snak omkring din konkrete sag. På den måde kan du få et overblik over, hvad det kommer til at kræve og hvilke løsninger, du kan forvente at få, hvis du henter hjælp fra TVC advokater. Det er altså en god mulighed, hvis man selv er i tvivl, om hvad man egentlig skal bruge i forhold til juridisk dækning.

Problemer med knæet – køb et knæbind

Knæet er et bindeled mellem skinnebensknoglen og lårknoglen, derfor er den udsat for mange bevægelser, vrid, vendinger, fald og slag. Derfor er det helt normalt at få en knæskade, hvilket kan ske ved en for hurtig eller uventet bevægelse. Ofte sker knæskader ved sportsudøvelser, det kan være ledbåndsskader, meniskskader og korsbåndsskader, det er i hvert fald dem, som er mest almindelige. Et knæbind som dette kan derfor give støtte og aflastning.

 

Hvordan virker knæbindet?

Knæbindet virker på den måde, at det giver varme og kompression i knæet, det vil give en højere blodgennemstrømning, og vil gøre det muligt at lave stabile bevægelser. De stabile og kontrollerede bevægelser kan mindste risikoen for at få skader i forbindelse med sportsudøvelser.

 

Hvem har brug for et knæbind?

Et knæbind er for dig, der har fået en skade, og i den forbindelse skal genoptræne, eller når du skal i gang med at træne rigtig igen, det kan også bruges til at forbygge skader. Det er derfor meget anvendeligt for mange personer med forskellige behov.

 

Hvad du kan gøre, hvis du får en skade?

Når det kommer til knæskader, så kan de inddeles i to hovedgrupper.

  1. Akut knæskade – de kommer af slag eller vrid. I sådan en situation, er det vigtigt, at der reageres hurtigt.
  2. Overbelastningsskade vil komme, hvis en bevægelse bliver gentaget igen og igen, det kan være, hvis du træner forkert eller for meget på for kort tid. En skade som denne kan være svær at finde frem til, da symptomerne kommer snigende. Denne type skade, kan gå hen at blive en kronisk tilstand, hvis du f.eks. fortsætter med at træne, selvom du har fundet ud af, hvad det er den overbelastede skade kommer af. Det er derfor meget vigtigt, at du lytter til din krops signaler. Bliver smerterne ved, så er det vigtigt, at du søger lægehjælp.

Elcyklen gør transport til en leg

Det er mandag morgen, og du sidder i din bil på vej til arbejde. Trafikken står stille, og det er fem minutter i mødetid. Trods weekendens afslapning lister hverdagens stress og jag sig allerede ind på dig. Men bare rolig; elcyklen kommer dig til undsætning.

Med en elcykel kommer du langt, og hos Bikester kan du finde din elcykel til ferie og hverdag. Ofte bliver hverdagens motion nedprioriteret, og bilen har i mange år været danskernes foretrukne transportmiddel til og fra arbejde. Men efter en lang dag på kontoret er det sundt og godt at træde i pedalerne og få frisk luft. Elcyklen gør bakkerne overskuelige, og du slipper for at komme svedig på arbejde, fordi du selv er herre over, hvor meget hjælp du vil have af cyklens batteri. Derudover er det et transportmiddel, der henvender sig til de fleste. De, der normalt ville fravælge cyklen på grund af skader, overvægt, alderdom eller lignende har nu mulighed for at blive en del af cykelfællesskabet, takket være batteriets støtte.

 

Men elcyklen er ikke bare sund for mennesket. Også miljøet nyder godt af færre biler på vejene, og med mulighed for at cykle med op til 25 km/t vil du ofte suse lige forbi bilkøerne og dermed få en bedre start på dagen. I de større byer bliver der færre og dyrere parkeringspladser, så der er også økonomisk gevinst at hente. Og elcyklen er ikke kun til hverdagsbrug.

Skal du på ferie med familie eller venner, er den en oplagt rejsepartner. Cykelferien er blevet nemmere at realisere, da batteriets støtte giver fart og overskud til at nyde naturen omkring dig. Hos Bikester finder du ikke bare elcykler. En cykelanhænger gør det muligt at tage de mindste med på tur, og den findes også til bagage, så du ligeså kan medbringe de ejendele, du har brug for på den helt perfekte cykelferie.

 

Elcyklen er et transportmiddel, der med sine mange goder er kommet for at blive. Inden man drager ud på den store cykelferie, skal man dog huske på, at batteriet skal være ladet op. Man kan sammenligne det med opladning af telefoner og computere, eller når bilen skal tankes. Det bliver hurtigt en naturlig del af hverdagen. Foruden elcykler har Bikester alt, hvad du har brug for på din cykeltur. Hjelmen er et must, og alt fra tøj til navigationsudstyr finder du hos Bikester.

Ønsker du mere action, end hvad hverdagen bringer, kan du begive dig ud i triatlon. Bikester ligger inde med al udstyr og tilbehør, lige fra cykler til våddragt og løbesko. Ydermere findes elcyklen både som bycykel, racer og mountainbike, og med råd og vejledning fra Bikester kan du trygt stole på, at du finder den helt rigtige cykel.

Vil du tænke mere på miljøet, sparer penge og have mere motion i hverdagen, så er elcyklen en investering i fremtiden. Og når du første gang cykler forbi den stillestående trafik, vil mandag pludselig føles som fredag.

Kom godt i gang med træningen med disse tips

Er du en af dem der drømmer om en sundere livsstil med træning et par gange om ugen? Så er der hjælp på vej. For de fleste er det ofte sværere at komme i gang med træning end vi lige regner med. I denne artikel har vi derfor samlet vores bedste tips til, hvordan du kommer godt i gang med træning.

 

Sæt et mål for din træning

Når du gerne vil i gang med at træne, er det først og fremmest vigtigt at sætte et mål for din træning, så du ved hvorfor du vil i gang med at træne. Hvis du ikke har et mål, er det ofte sværere at komme afsted på den daglige træning, fordi der ikke på samme måde er en grund til at tage af sted.

Alt efter hvilken træning du gerne vil i gang med kan du sætte mange forskellige mål. Det kan fx være at øge din kondition, opnå mere styrke eller tabe vægt. Men det kan også være mål som at kunne løbe en bestemt distance uden stop eller cykle 50 km under en tidsgrænse.

Når du skal vælge hvilket mål du vil have med din træning, er det vigtigt at sætte et realistisk mål, som du er sikker på at kunne nå.

Det er derfor en god idé ligeledes at lægge en plan for, hvordan du vil nå dit mål, så du er sikker på at få succes med din træning.

 

Køb noget godt udstyr

Når du skal i gang med træning, er et vigtigt at købe det nødvendige udstyr, for at du får de bedste forudsætninger for din træning.

Det er selvfølgelig meget forskelligt hvilket udstyr, der er nødvendigt alt efter hvilken slags træning du har planer om at starte op.

Fælles er dog at det gælder om at have noget godt træningstøj, som giver dig de bedste muligheder for at træne uden at blive generet af dit tøj. Det er forskelligt, om det er bedst med stramt eller tætsiddende træningstøj og det er samtidig også en smagssag og det gælder derfor om at finde det der passer bedst til dig.

Til nogle træningsformer er det rart at have ekstra godt udstyr, som gør træningen ekstra. Hvis du fx laver styrketræning, kan det være en god ide med holdningskorrigerende tøj, som hjælper dig med at passe på ryggen, så du undgår at få skader.

 

Vær tålmodighed

Vores sidste tip til dig der er ved at starte ny træning op, er at være tålmodig. De fleste vil gerne se resultater med det samme, men det tager fx tid før du kan se en forskel på kroppen, hvis du fx træner for at tabe vægt eller opbygge muskler.

For at øge din tålmodighed, er det en god idé at gøre noget andet, som kan gøre dig glad, for at du ikke kun har fokus på træningen, men kan begynde at have fokus på andre ting også.

Det er selvfølgelig vigtigt at have fokus på træningen, men du skal samtidig passe på, at det ikke kommer til at fylde for meget.

Hvis der er andre ting på kroppen, som du er træt af, kan du derfor overveje at føre noget ved det. Det kan fx være ved at få lavet en hårtransplantation eller andet, så du sørger for at forkæle sig selv og sætte fokus på lidt andet end træningen.

Yoga gør dig sund

Søger du nye muligheder for, hvorledes du kan komme til at blive sundere og slankere? Og synes du ikke, at du har den fornødne tid til at komme jævnligt ned i et træningscenter. Så er yoga måske løsningen for dig. Læs mere om det her.

 

 

Gode grunde til at dyrke yoga

Yoga må ikke undervurderes, når det kommer til at booste dit vægttab. Godt nok forbrændes der ikke en enorm mængde af kalorier med øvelserne, men de er med til at skabe balance i kroppen. Med en krop der er i ubalance og stresset, holdes der på fedt og væske, idet kroppen forsøger at beskytte sig selv, og så er et vægttab næsten umuligt. Regelmæssig yoga får således kroppen til at slappe af og give slip på eventuelle spændinger, hvorfor chancen for et vægttab øges.

 

Yoga har dog en række andre gode effekter. Nogle af dem er listet her:

 

  • Stressniveauet nedsættes, når der dyrkes yoga, hvorfor kroppen bliver i stand til at frigive fedt og væske.
  • Fordøjelsessystemet påvirkes positivt med yoga, hvilket gør dig i stand til at holde en stabil vægt.
  • Tankerne falder til ro, når du dyrker yoga, hvorfor du bliver mere afklaret, og du bliver således også i stand til bedre at bedømme, om du er sulten.
  • Du opnår en bedre holdning med yoga, hvilket bevirker en bedre vejrtrækning, således hjernen får mere ilt. Det fører endvidere til mere energi og overskud.
  • Lider du af tilbagevendende skader er yoga en perfekt træningsform.

 

Yoga har således mange fordele, og så er det også let at komme i gang med. Du skal blot anskaffe dig en yoga-måtte, finde et godt sted i hjemmet til at udføre øvelserne og se at komme i gang. Mere kræves der ikke.

 

Kom godt i gang med yoga

Mener du, at yoga er vejen frem for dig og dit vægttab, så har du brug for en god, solid og kvalitetssikret yogamåtte, der gør dig i stand til at udføre øvelserne på et blødt underlag. Se derfor de mange muligheder for yoga-måtter ved at klikke her.

Teambuilding i trækronerne: Giv dine medarbejdere en oplevelse ud over det sædvanlige

Mange danske virksomheder står foran den årlige sommerfest, men faktisk er det ikke kun god mad og drikke, der skaber sammenhold på en arbejdsplads. Undersøgelser viser, at natur og samarbejde øger medarbejdertilfredsheden.

 

Hvis du er den på arbejdspladsen, der har ansvaret for sommerarrangementet eller trivslen hos dine kollegaer, så kan du med fordel læse med her.

 

Blandt flere undersøgelser viser en rapport fra Statens Institut for Folkesundhed nemlig, at når mennesker bevæger sig i naturen, er det godt for krop og sind.

 

I løbet af arbejdsdagen sidder du og kollegaerne måske ofte ved det samme skrivebord i otte timer, uden rigtig at komme hinanden ved. Det er formentlig en af grundende til, at det er godt med teambuilding og arrangementer, som skubber til jeres grænser og styrker sammenholdet.

 

Men det kan være svært at invitere sine kollegaer med på en fælles løbetur, hvis man gerne vil være aktive sammen, og derfor kan en dag med klatring i stedet være en god måde at ryste kollegagruppen sammen på.

 

Nær København – og flere steder i Danmark – findes der klatringsmuligheder, hvor alle kan være med. Baner med forskellige sværhedsgrader vil danne rammen om teambuildingdagen, hvor I som kollegaer kan bidrage med at hjælpe hinanden til tops i trækronerne.

 

Du kan læse mere om klatring til jeres kommende firmaarrangement her.

Tre metoder til hårfjerning

Alle kvinder kender til det, og vi har alle brugt undskyldningen med vinterben. Og det er fordi, at vi er trætte af at skære os på skraberen, og vi er ikke glade for at tilføre huden kemikalier i forbindelse med en hårfjerningscreme. Og så frygter vi smerten ved voksbehandlinger. Men der er intet at frygte, læs her om hvorfor.

 

 

Barbering, hårfjerningscreme eller voksbehandling?

 

At barbere sig med den velkendte skraber er klart den metode, som de fleste benytter sig af. Det er en simpel metode, og så er det også en af de billigste måder at komme det uønskede hår til livs på. Dog gror hårene hurtigt ud igen og vil føles tykkere og mere stikkende, fordi de er blevet skåret over.

 

En hårfjerningscreme består af kemikalier, der opløser hårene på overfladen af huden. En sådan metode er velegnet på følsomme områder, og så er det både hurtigt, let og bedst af alt – smertefrit. Dog virker en sådan creme ikke på alle, og så er det en rigtig dårlig ide at bruge den, hvis man har rifter eller sår. Ved brug kan man desuden blive udsat for svien.

 

Ved voksning smøres der varm voks ud over det område, som der ønsket hårene skal fjernes fra. Derefter rives voksen af sammen med hårene. Og fordi at hårene rives ud ved roden, forbliver man fri for uønsket hår i flere uger. Voksning kan anvendes over hele kroppen – selv ansigtet, dog er dette nok den metode, som gør mest ondt. Det er dog heldigvis kun for en kort stund.

 

Uanset hvilken metode du vælger, så er det noget, der skal gentages jævnligt for at blive vedligeholdt, dog holder noget i længere tid end andet. Den måde, hvorpå hårene helt fjernes, sker ved en permanent fjerning, dog er dette også en bekostelig affære.

 

 

Find et godt tilbud på voksbehandling

 

Synes du, at en voksbehandling lyder som den rette metode for dig til at få fjernet uønsket hår, og mener du, at smerten er værd at udholde til fordel for flere uger med glatte ben? Så læs mere om mulighederne her.